Πως να Απαλλαγείς απ’ την Αναβλητικότητα
X
Θέλετε να γίνετε κυρίαρχοι στην αγορά σας; Πώς να γίνετε κυρίαρχοι στην αγορά σας. Τάσεις, ιδέες, εργαλεία και άμεσα εφαρμόσιμες βέλτιστες πρακτικές.
Πως να Απαλλαγείς απ’ την Αναβλητικότητα
Andreas Batsis / Δευτέρα, 26 Νοεμβρίου 2018 / Κατηγορίες: Γενικού Ενδιαφέροντος

Πως να Απαλλαγείς απ’ την Αναβλητικότητα


Image

Είναι ωραίο πράγμα να έχεις στόχους! Συμφωνείτε; Το πιο πιθανόν ΝΑΙ! Στην τελική όλοι γνωρίζουν ότι οι στόχοι είναι σημαντικό πράγμα. Και για να το επιβεβαιώσουμε (Τεγόπουλος και Φυτράκης):

στόχος (ο) ουσ.:

  1. πρόσωπο, αντικείμενο ή σημείο προς το οποίο κατευθύνει κάποιος τη βολή του όπλου του
  2. (μτφ.) σκοπός στον οποίο αποβλέπει κανείς
  3. πρόσωπο ή αντικείμενο προς το οποίο κατευθύνεται ορισμένη ενέργεια

Επειδή προφανώς μιλάμε στην περίπτωσή μας για τον ορισμό 2, γίνεται κατανοητό ότι οι στόχοι είναι σημαντικό πράγμα ακριβώς επειδή μας βοηθούν να οριοθετούμε αυτά στα οποία αποβλέπουμε. Και που αποβλέπει κανείς; Ευτυχία, λεφτά, επαγγελματική επιτυχία, σεξ, γνώση, νίκες, οικογένεια και πολλά άλλα θα μπορούσαν να αποτελούν πιθανές απαντήσεις. Ανεξαρτήτως όμως του που αποβλέπει ο καθένας, δύο είναι τα κοινά χαρακτηριστικά:

  • Ο Στόχος είναι Επιθυμία.
  • Ο Στόχος έχει (συνήθως) Θετικό Πρόσημο. Θετικό από διπλή σκοπιά. Πρώτον επιδιώκουμε (συνήθως) κάτι το οποίο είναι για το καλό μας. Δεύτερον αυτό που επιδιώκουμε, θέλουμε να το επιτύχουμε σε μεγαλύτερο βαθμό από τον περίγυρό μας.

Και κάπως έτσι γίνεται πλέον κατανοητό ότι η επίτευξη στόχων περιλαμβάνει γενικά τις έννοες αναμέτρηση και διάκριση.

Είναι τελικά ωραίο να ξεχωρίζεις;

Η διάκριση στα αυτιά των περισσότερων ηχεί ως κάτι καλό. Αν και τα πράγματα δεν ήταν πάντοτε έτσι. Μια μικρή αναφορά στην εξελικτική διαδικασία του ανθρώπινου εγκεφάλου θα μας πείσει!

Η εξέλιξη του ανθρώπινου εγκεφάλου

Η εξέλιξη του ανθρώπινου εγκεφάλου

Ο σύγχρονος εγκέφαλος του ανθρώπου αποτελείται από έναν εσωτερικό πυρήνα που ονομάζεται ερπετοειδής εγκέφαλος, έναν εξωτερικότερο εγκέφαλο ο οποίος ονομάζεται μεταιχμιακό σύστημα και τον εξωτερικότερο εγκέφαλο ο οποίος καλείται νεοφλοιός. Οι περιοχές αυτές του εγκεφάλου αναπτύχθηκαν με την πάροδο των χρόνων, με χρονική σειρά τη σειρά που ήδη αναφέρθηκαν, και αποτελούν μάρτυρες της διαδικασίας της εξέλιξης. Το αρχαιότερο τμήμα του εγκεφάλου, ο ερπετοειδής εγκέφαλος, είναι υπεύθυνος για πολύ βασικές λειτουργίες και ένστικτα του ανθρώπου όπως αναπνοή, στάση και κίνηση του σώματος, ισορροπία, ένστικτο επιβίωσης, αντίληψη του χώρου, αντίληψη του κινδύνου κλπ. Το μεταγενέστερο μεταιχμιακό σύστημα απ’ την άλλη είναι υπεύθυνο για τα συναισθήματα. Τέλος, η εξωτερικότερη στοιβάδα του εγκεφάλου, ο νεοφλοιός, είναι το τμήμα εκείνο του εγκεφάλου το οποίο στεγάζει τις συνειδητές δράσεις, τη σκέψη και τη λογική.

Σε καταστάσεις απειλής ο ερπετοειδής εγκέφαλος αναλαμβάνει αυτόματα δράση! Προκαλεί αυτόματες υποσυνείδητες αντιδράσεις, οι οποίες μπορούν να είναι ιδιαίτερα χρήσιμες σε δευτερόλεπτα άμεσου και πραγματικού κινδύνου και να μας σώσουν τη ζωή. Οι αντιδράσεις αυτές όμως δεν είναι καθόλου χρήσιμες όταν ο κίνδυνος βρίσκεται στη φαντασία μας. Το μεταιχμιακό σύστημα του εγκεφάλου περιλαμβάνει ελαφρώς πιο εκλεπτυσμένες λειτουργίες απ’ αυτές του ερπετοειδούς εγκεφάλου, οι οποίες όμως είναι και πάλι υποσυνείδητες. Εδώ εδράζεται το κέντρο του φόβου (οπισθοχώρηση) αλλά και το κέντρο του θυμού (επίθεση). Την ώρα του κινδύνου:

  1. Αρχικά παγώνουμε και ακινητοποιούμαστε.
  2. Ιδρώνουν οι παλάμες, ανεβαίνουν οι χτύποι της καρδιάς και το μέρος εκείνο του εγκεφάλου (νεοφλοιός), το οποίο στηρίζεται στη λογική και παίρνει αποφάσεις κλείνει! Ο νεοφλοιός στον οποίον οργανώνονται η μάθηση, η σκέψη, η οριοθέτηση των στόχων, τα πλάνα δράσης για την επίτευξη των στόχων, η αξιολόγηση πιθανών συνεπειών κλπ. καθίσταται πλέον ανενεργός. Εκείνη τη στιγμή δεν χρειαζόμαστε κάποιον να μας υπενθυμίζει τα πλάνα και τα καθήκοντά μας. Πρέπει να εστιάσουμε στον κίνδυνο!

Άμεση συνέπεια των παραπάνω; Ένα σημαντικό εξελικτικό κατάλοιπο: Όταν βρισκόμαστε σε κάποια περίοπτη και εμφανή θέση, όταν δηλαδή ξεχωρίζουμε και τραβάμε τα βλέμματα, ο εγκέφαλός μας αντιλαμβάνεται υποσυνείδητα ότι μας παρακολουθούν θηρευτές. Όταν τραβάμε τα βλέμματα πάνω μας, αυτό είναι κίνδυνος!

Νεοφλοιός

Νεοφλοιός

 
Μεταιχμιακό Σύστημα

Μεταιχμιακό Σύστημα

Αναβλητικότητα

Όταν ερχόμαστε αντιμέτωποι με το ενδεχόμενο για την επίτευξη ενός στόχου, τότε στον εγκέφαλό μας κοντράρονται αντικρουόμενα μηνύματα. Η επίτευξη των στόχων αντιμετωπίζεται από τη λογική του νεοφλοιού ως κάτι θετικό. Αντιλαμβανόμαστε τα οφέλη της επίτευξης του στόχου και θέλουμε να επιτύχουμε το στόχο μας. Το μεταιχμιακό σύστημα του εγκεφάλου από την άλλη δημιουργεί το συναίσθημα του φόβου. Αισθανόμαστε ότι θα αναμετρηθούμε. Νιώθουμε ότι θα τραβήξουμε τα βλέμματα επάνω μας. Και τελικά παγώνουμε και ακινητοποιούμαστε. Αναβάλλουμε! Όταν αναβάλλουμε, στην πραγματικότητα βιώνουμε μια ήπια κρίση άγχους απέναντι σε κάτι "απειλητικό", κάτι στο οποίο ενδέχεται να τραβήξουμε τα βλέμματα επάνω μας, κάτι στο οποίο θα αναμετρηθούμε, και τελικά κάτι το οποίο ενδέχεται να έχει και την αποτυχία στα αποτελέσματα.

Ο φόβος έχει μάτια!

Κοινοί Προβληματισμοί; Πολλοί και διάφοροι...

  • Δεν ξέρω από που να ξεκινήσω.
  • Έχω να ασχοληθώ με κάτι μη ευχάριστο.
  • Και τι θα γίνει αν αποτύχω;
  • Καλά μωρέ, έχω καιρό.
  • Ναι, αλλά έχω κάτι άλλο να τελειώσω πρώτα.
  • Να τσεκάρω πρώτα τα email μου.
  • Χρειάζομαι ένα διάλλειμα.
  • Κάτσε να δω τι γίνεται στο Facebook.

Η τελειομανία τις περισσότερες φορές είναι μια κλασική ιδιότητα που πηγάζει από το φόβο. Οι τελειομανείς στην πραγματικότητα χρησιμοποιούν την αναβλητικότητα ως ένα εργαλείο διαφυγής από μια ενδεχόμενη αναμέτρηση και προσωπική αποτυχία. Μια ενδεχόμενη αποτυχία μπορεί εύκολα να φορτωθεί στην μη κατάλληλη προετοιμασία και την έλλειψη χρόνου (τα οποία προκύπτουν βεβαίως από την αναβολή), αντί να χρεωθεί στο ότι "δεν τα κατάφερα". Το σημαντικό είναι να αποφύγουμε προς το παρόν την αναμέτρηση (και τη διάκριση) επειδή δεν είμαστε ακόμα τέλεια προετοιμασμένοι!

Πως αντιμετωπίζουμε την αναβλητικότητα; Ακολουθήστε τα παρακάτω 8 απλά βήματα.

Και φτάνουμε επιτέλους στο προκείμενο. Η επιτυχία τραβάει τα βλέμματα και έτσι γεννά τον φόβο. Ο φόβος με τη σειρά του μπλοκάρει τη σκέψη. Πως μπορούμε να αντιμετωπίσουμε τελικά όλη αυτήν την κατάσταση;

Η απάντηση είναι απλή και περνάει μέσα από τον όρο μεταγνώση.

- What? Τι είναι πάλι αυτό;

Για να το περιγράψουμε όσο πιο απλά μπορούμε, η μεταγνώση είναι ο όρος αυτός που περιγράφει (Metacognition) τη γνώση που έχουμε για τη γνωστική διαδικασία (σκέψη, αντίληψη, προσοχή, μνήμη, γλώσσα, μάθηση), στο αποτέλεσμα της και σε οτιδήποτε σχετικό με αυτά. Με ακόμα πιο απλά λόγια; Σκέψη σχετικά με τις σκέψεις μας.

Οπότε:

1. Αναγνωρίζουμε το πρόβλημα του φόβου.

Και στην πραγματικότητα αναγνωρίζουμε ότι αυτό το απροσδιόριστης προέλευσης αίσθημα του φόβου που νιώθουμε δεν είναι καν πρόβλημα. Αντί άλλης εξήγησης, αφήνω να απολαύσετε την διατύπωση του μεγάλου Seth Godin:

"How do I get rid of fear?

Alas, this is the wrong question. The only way to get rid of the fear is to stop doing things that might not work, to stop putting yourself out there, to stop doing work that matters. No, the right question is, "How do I dance with the fear?"

Fear is not the enemy. Paralysis is the enemy.

Seth Godin

2. Ορίζουμε με σαφήνεια τους στόχους.

Οι στόχοι πρέπει να είναι κατά το δυνατόν αριθμοί και όχι πρόσωπα. Στην τελική ας μην ξεχνάμε ότι ο φόβος έχει μάτια!

Το να κερδίσω τον αντίπαλο Χ στα 100 μέτρα, δεν είναι σαφής στόχος. Σαφής στόχος είναι το να επιδιώξω να πετύχω στην προπόνηση χρόνο 10:05 όταν ο Χ έχει ως ρεκόρ το 10:10.

Το να επιδιώξω να είμαι οικονομικά άνετος δεν είναι σαφής στόχος. Σαφής στόχος είναι να υπολογίσω το εισόδημα εκείνο το οποίο θα μου επιτρέψει να πληρώνω για να ικανοποιήσω τις ανάγκες και τις επιθυμίες μου και να επιδιώξω αυτό το εισόδημα.

3. Ορίζουμε σαφέστατα χρονοδιαγράμματα.

Ο Νόμος του Parkinson είναι αμείλικτος: Ένα καθήκον απλώνεται χρονικά με τέτοιον τρόπο ώστε να καλύπτει πλήρως τα διαθέσιμα χρονοδιαγράμματα.

Ορίζουμε λοιπόν από μόνοι μας ιδιαίτερα στενά χρονοδιαγράμματα για την επίτευξη των στόχων μας. Το αρχικά εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα / 2 είναι μια πολύ καλή αρχή!

4. Συγκεντρώνουμε όλα όσα χρειαζόμαστε για να ξεκινήσουμε.

Με αυτόν τον τρόπο αφαιρούμε πιθανά δικά μας επιχειρήματα υπέρ της αναβλητικότητας. Ο εγκέφαλός μας θα ψάχνει ούτως ή άλλως τι θα μας λείπει αργότερα, ώστε να πρέπει να το ψάξουμε και να αποδράσει έτσι από την "τρομακτική" διαδικασία.

5. Επιμερίζουμε τη διαδικασία για την επίτευξη του στόχου σε ημερήσιες ενέργειες – καθήκοντα.

Η ημερήσιες ενέργειες αποτελούν νέους βραχυχρόνιους στόχους στους οποίους μπορούμε να εφαρμόσουμε τα βήματα 1 – 4.

Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να ξεκινάμε την υλοποίησή τους από το σημαντικότερο προς το λιγότερο σημαντικό, όπου αυτό είναι εφικτό. Ένας απλός και σούπερ παραδοσιακός τρόπος για να το καταφέρουμε αυτό, έρχεται απευθείας από τον καθόλα αντισυμβατικό και μη παραδοσιακό Timothy Ferriss: Ένα χαρτί 1/8 μια κόλλας Α4. Σημειώνουμε στο χαρτάκι αποβραδίς τις (το πολύ) τρεις ημερήσιες ενέργειες - καθήκοντα για την επόμενη μέρα, για τα οποία το ερώτημα: "Αν τελειώσω αύριο με αυτά τα καθήκοντα, θα είμαι ικανοποιημένος; Θα έχω πλησιάσει τον στόχο μου;" θα είναι έχει απάντηση ΝΑΙ! Το χαρτάκι αυτό είναι το μοναδικό πράγμα βάσει του οποίου ξεκινάμε την ημέρα μας.

6. (Σε ημερήσια βάση) Σφραγίζουμε το μυαλό μας από πράγματα που μας αποσπούν την προσοχή.

Ο τρόπος είναι απλός και σχετίζεται και πάλι με αριθμούς! Προαποφασίζουμε χρονικά πότε και για πόσην ώρα θα δούμε τηλεόραση, θα τσεκάρουμε τα email ή τις ενημερώσεις στο Facebook, θα φάμε ή (ναι, καλά ακούτε) θα απαντήσουμε στα τηλέφωνα.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΠΕΙΓΟΝΤΑ! Όταν θα υπάρχουν, δυστυχώς θα το μάθουμε έτσι κι αλλιώς.

7. Γράφουμε όλα τα παραπάνω.

Τα γραπτά μένουν και δεν μπορούμε στη συνέχεια να επικαλεστούμε ως δικαιολογίες πράγματα το οποία θα έπρεπε να είχαμε κάνει και δεν κάναμε.

8. Ακολουθούμε το πλάνο μέχρι τέλους!

Το πιο σημαντικό βήμα απ’ όλα: Τα βήματα 1 έως 7 αποτελούν ένα πλάνο προσέγγισης του στόχου, βασισμένο σε χρόνους και αριθμούς. Και μας απαλλάσσουν από το βραχνά του φόβου. Ο πλέον βασικός στόχος μας είναι να ακολουθήσουμε το πλάνο μέχρι τέλους.

Τελικές Σκέψεις

Μια προσωπική αποτυχία που παραμένει άγνωστη σε όλους τους άλλους, δεν φοβίζει κανέναν. Ο κόσμος φοβάται την αποτυχία κάτω από την πίεση των βλεμμάτων! Τα βλέμματα είναι θηρευτές. Τα βλέμματα είναι εχθρικά. Ο φόβος έχει μάτια!

Δεν υπάρχουν οι τέλειες συνθήκες για να ξεκινήσει κάποιος την πορεία του προς την επίτευξη ενός στόχου. Η παράλυση κάτω από το φόβο της αποτυχίας μπορεί να τον κάνει να περιμένει τις τέλειες αυτές συνθήκες για πάντα! Δεν υπάρχει επιτυχημένος άνθρωπος που δεν έχει αποτύχει προηγουμένως δημόσια. Η αποτυχία είναι υπέροχη! Απελευθερώνει.

Οι στόχοι επιτυγχάνονται όταν καταστρώνουμε πλάνα με βάση χρονοδιαγράμματα και αριθμούς, αφήνοντας στην άκρη τα βλέμματα. Ξεκινάμε με τα πλάνα μας άμεσα και τα παραδίδουμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Εκεί που οι άλλοι θα έχουν προσπαθήσει μια φορά, εμείς θα έχουμε προσπαθήσει δέκα.

Πόσο αλαζόνας στην τελική μπορεί να είναι κάποιος για να περιμένει να επιτύχει με την πρώτη φορά;

  • Avatar, Ανδρέας Μπατσής
    Ανδρέας Μπατσής
    Digital Strategy & Market Intelligence
Εκτύπωση
Rate this article:
4.5
3191
blog comments powered by Disqus
LINKED BUSINESS
Σύμβολο της Linked Business

Επισκεφτείτε σήμερα την υπηρεσία B2B Sales Leads για να εντοπίσετε εύκολα και γρήγορα:

  1. Αγορές Ενδιαφέροντος
  2. Δυνητικούς Πελάτες
  3. Στοιχεία Εταιρειών

Μάθετε περισσότερα...

ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ
Θέλετε πρόσβαση σε συστηματική πληροφόρηση σχετικά με τον παλμό της αγοράς και τα πλέον επικαιροποιημένα market opportunities σε επίπεδο B2B; Αποκτήστε πρόσβαση στο newsletter της Linked Business.

ΕΓΓΡΑΦΗ

OPEN DASHBOARD
RSS