Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα εσείς που διαβάζετε αυτές τις γραμμές να εργάζεστε σε μικρομεσαία επιχείρηση ή να είστε ιδιοκτήτης μιας τέτοιας επιχείρησης ή αν δεν είστε τίποτα από τα δύο, τότε σίγουρα γνωρίζετε κάποιον που να εργάζεται ή να έχει μια ΜμΕ.
Πώς είμαστε όμως τόσο σίγουροι για το παραπάνω;
Μια ματιά σε αυτό το Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων της Alpha Bank, θα σας δώσει την απάντηση.
Αποτελώντας την βάση της οικονομικής δραστηριότητας στην Ελλάδα, θεωρείται κρίσιμο οι ΜμΕ να αυξήσουν την παραγωγικότητά και τη δυναμική τους. Αυτή είναι μια σημαντική πρόκληση όμως η επιτυχία δεν είναι δύσκολο να προέλθει, αρκεί να ακολουθήσετε κάποια στρατηγικά βήματα.
Πώς ορίζεται μια μικρομεσαία επιχείρηση;
Σύμφωνα με την σύσταση 2003/361 της Επιτροπής της ΕΕ, ΜμΕ ορίζονται οι επιχειρήσεις όπου ο αριθμός του προσωπικού τους και το οικονομικό βάρος τους δεν ξεπερνούν τα παρακάτω όρια:
Κατηγοριοποίηση Επιχειρήσεων με βάση το μέγεθός τους
Αν λάβουμε υπόψη τα κριτήρια του Κύκλου Εργασιών και του Ισολογισμού, τότε η επιχείρηση μπορεί να εκπληρώνει είτε το ένα είτε το άλλο και στην περίπτωση των μεσαίων επιχειρήσεων μπορεί κάποια επιχείρηση να υπερβαίνει το όριο σε ένα από τα δύο και πάλι να θεωρείται ΜμΕ.
Γιατί όμως τις ξεχωρίζουμε με συγκεκριμένα κριτήρια;
Ένας από τους κύριους λόγους ύπαρξης αυτού του διαχωρισμού από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι για να διασφαλισει ότι τα μέτρα υποστήριξης που χορηγεί στις επιχειρήσεις είναι σε αυτές που τα χρειάζονται πραγματικά. Επομένως, ο ορισμός των ΜμΕ λαμβάνεται υπόψη για όλα τα προγράμματα, τα μέτρα και τις πολιτικές που αναπτύσσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και θέτει σε λειτουργία.
Στρατηγική Ανάπτυξης για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις
Συχνά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις μπορεί να λειτουργούν χωρίς επίσημη επιχειρηματική στρατηγική. Αυτό μπορεί να συμβαίνει είτε λόγω περιορισμένων πόρων, έλλειψης γνώσης, εστίασης στις τρέχουσες καθημερινές ανάγκες ή αντίληψης και πεποιθήσεων. Όμως ακόμα κι αν εφαρμοστεί κάποια στρατηγική, η μικρή ή μεσαία επιχείρηση ενδέχεται να αντιμετωπίσει εμπόδια και δυσκολίες λόγω έλλειψης πόρων ή τεχνογνωσίας.
Η καθορισμένη στρατηγική για τις επιχειρήσεις ενισχύει την λήψη αποφάσεων, βοηθά στην ορθότερη κατανομή των πόρων και στον εντοπισμό του ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και γενικότερα παρέχει έναν μπούσουλα που οδηγεί στην ανάπτυξη, διασφαλίζοντας μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα.
Παρακάτω μερικά στρατηγικά βήματα & καλύτερες πρακτικές για να δείτε την Μικρομεσαία επιχείρησή σας να “ανθίζει”:
1. Κατανόηση της Αγοράς & Θέτοντας Στόχους
Για μια επιχείρηση η κατανόηση της αγοράς στην οποία δραστηριοποιείται, είναι απαραίτητη γνώση για το “χτίσιμο” της στρατηγικής της. Η κάθε αγορά έχει τα δικά της χαρακτηριστικά και η κατανόηση τους, βοηθά στον καθορισμό ρεαλιστικών και στρατηγικών επιχειρηματικών στόχων. Τα KPIs (βασικοί δείκτες απόδοσης) που προκύπτουν από αυτούς τους στόχους διασφαλίζουν ότι οι μετρήσεις απόδοσης της εταιρείας ευθυγραμμίζονται με τις ευκαιρίες, αλλά και τις προκλήσεις της αγοράς.
Εξετάζοντας τους δείκτες απόδοσης, οι ΜμΕ μπορούν να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα της στρατηγικής τους, να λάβουν αποφάσεις βάσει δεδομένων και να εντοπίσουν τάσεις, ώστε να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Τα KPIs βοηθούν στη βελτιστοποίηση της κατανομής των πόρων ενισχύοντας τη συνολική επίδοση και διασφαλίζουν ότι ο χρόνος, τα χρήματα και η προσπάθεια της επιχείρησης κατευθύνονται προς τις πιο αποτελεσματικές δραστηριότητες. Επιπλέον, προσφέρουν πολύτιμες πληροφορίες για τους πελάτες, βοηθώντας τις επιχειρήσεις να κατανοήσουν την συμπεριφορά, τις προτιμήσεις και τα επίπεδα ικανοποίησης τους, πράγμα πολύ σημαντικό για την βελτίωση της εμπειρίας πελατών και την διατήρηση τους.
2. Σύνταξη Business Plan
Το Επιχειρηματικό Σχέδιο ή Business Plan είναι ένα επίσημο έγγραφο μέσα στο οποίο περιγράφονται οι στόχοι και τα σχέδια μιας επιχείρησης. Συνήθως περιλαμβάνει λεπτομερείς πληροφορίες για τα προϊόντα/υπηρεσίες της εταιρείας, την ανάλυση αγοράς (βλ. πρώτο βήμα), τις στρατηγικές μάρκετινγκ και πωλήσεων, την οργανωτική δομή και τις οικονομικές προβλέψεις.
Τα ανοιχτά δεδομένα μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμη πηγή για τις εταιρείες που αναπτύσσουν ένα επιχειρηματικό σχέδιο παρέχοντας πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών και γνώσεων. Ένα business plan που βασίζεται σε data μπορεί να οδηγήσει σε καλύτερη λήψη αποφάσεων, πιο αποτελεσματική στρατηγική και μεγαλύτερη πιθανότητα επίτευξης επιχειρηματικών στόχων.
3. Ανάπτυξη Ενός Ισχυρού Brand
Η αποτύπωση του brand σας στις συνειδήσεις των καταναλωτών παίζει κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη της επιχείρησής σας.
Πέρα από τα παραπάνω που είναι πολύ σημαντικά για την ανάπτυξη ενός ισχυρού brand, το digital marketing προσφέρει οικονομικά και αποδοτικά εργαλεία που μπορούν να βελτιώσουν σε μεγάλο βαθμό την προβολή του brand και την αφοσίωση των πελατών σε αυτό.
Αξιοποιώντας τα social media μπορείτε να αλληλεπιδράτε με το κοινό-στόχο σας και με την δημιουργία αξιόλογου content να καθιερωθείτε ως αυθεντία στον χώρο και να εκπέμπετε εμπιστοσύνη στους πιθανούς σας πελάτες. Ταυτόχρονα, κάνοντας digital marketing θα έχετε πρόσβαση σε λεπτομερή αναλυτικά στοιχεία σχετικά με την απόδοση των ενεργειών σας, τα οποία βοηθούν στην κατανόηση των αναγκών των πελατών ή των εν δυνάμει πελατών και οδηγούν στην λήψη αποφάσεων βάσει δεδομένων.
4. Επιδοτούμενα Προγράμματα
Όπως αναφέρθηκε στην αρχή του παρόντος άρθρου ένας από τους κύριους λόγους που οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις υφίστανται διαχωρισμό από τις υπόλοιπες είναι για να λαμβάνουν οικονομικές ενισχύσεις από το κράτος και από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω διαφόρων επιδοτούμενων προγραμμάτων (πχ. ΕΣΠΑ, Horizon, Αναπτυξιακός Νόμος, Leader).
Η λήψη κάποιας χρηματοδότησης όχι μόνο θα προσφέρει την πολυπόθητη ανάπτυξη για μια επιχείρηση, αλλά μπορεί να της δώσει και τα εφόδια για να συνεχίσει να αναπτύσσεται σε βάθος χρόνων. Για παράδειγμα το επιτυχημένο πρόγραμμα «Ψηφιακά εργαλεία ΜμΕ» ενισχύει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις για να υιοθετήσουν νέες τεχνολογίες και εργαλεία αυτοματισμού για να εκσυγχρονίσουν την παραγωγική, εμπορική και διοικητική τους λειτουργία.
Μέσα στο καλοκαίρι αναμένεται να ξεκινήσει ο νέος κύκλος του προγράμματος «Ψηφιακά εργαλεία Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων», (σύμφωνα με όσα προανήγγειλε ο υπουργός ψηφιακής διακυβέρνησης). Στον προηγούμενο κύκλο η Linked Business πιστοποιήθηκε επίσημα ως “Εγκεκριμένος Προμηθευτής” για το πρόγραμμα. Επομένως, είναι εύκολα να αποκτήσετε, αν το επιθυμείτε, το ζωντανό υπερμητρώο της ελληνικής επιχειρηματικότητας με την επιδότηση του νέου προγράμματος.
5. HR Marketing
Το HR Marketing περιλαμβάνει την προώθηση της εταιρείας, κυρίως μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, ως ελκυστικού χώρου εργασίας με μια θετική εταιρική κουλτούρα. Αυτή η εικόνα οδηγεί στην προσέλκυση και διατήρηση ικανών εργαζομένων που θα είναι πιστοί στην εταιρεία και παραγωγικοί. Έτσι, μειώνεται το κόστος για προσλήψεις και εκπαίδευση προσωπικού, ενώ παράλληλα δημιουργείται μια καλή φήμη για το brand που το κάνει πιο ελκυστικό στους πελάτες, στους επιχειρηματικούς εταίρους και στους ενδιαφερόμενους επενδυτές.
Ενσωματώνοντας το HR Marketing στη συνολική στρατηγική σας, μπορείτε να δημιουργήσετε μια ισχυρή επωνυμία εργοδότη και μια δυνατή ομάδα που θα ευθυγραμμίζεται με τους στόχους και τις αξίες σας και θα συμβάλει στην επιτυχία και βιωσιμότητα της εταιρείας σας.
6. Κατανόηση της Αγοράς-στόχου & Απόκτηση Πελατών
Παραπάνω αναφέρθηκε η σημασία που έχει η γνώση της αγοράς στην οποία δραστηριοποιείται μια επιχείρηση. Εξίσου σημαντική για την στρατηγική είναι και η κατανόηση της αγοράς- στόχου σας που αποτελεί το υποσύνολο της ευρύτερης αγοράς στην οποία στοχεύετε να φτάσετε και να εξυπηρετήσετε. Ο εντοπισμός της αγοράς-στόχου επιτρέπει στις επιχειρήσεις να εστιάσουν στους πόρους τους αποτελεσματικά, να προσαρμόσουν την στρατηγική μάρκετινγκ και να ανταποκριθούν καλύτερα στις ανάγκες των δυνητικών πελατών τους.
Μια ΜμΕ μπορεί να καθορίσει την αγορά-στόχο της διενεργώντας ενδελεχή έρευνα. Οι αναδυόμενες ευκαιρίες, η αποτελεσματική τμηματοποίηση πελατών, η κατανόηση του ανταγωνισμού, η ανάλυση τάσεων, ο εντοπισμός αλλαγών και κενών στην αγορά, η πρόβλεψη κινδύνων είναι μερικές μόνο από τις πληροφορίες που μπορείτε να λάβετε χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα της Linked Business.
7. Διατήρηση Πελατών
Η απόκτηση και η διατήρηση των πελατών δεν είναι απλώς ωφέλιμη πρακτική αλλά ουσιαστική για τη διαρκή επιτυχία και ανάπτυξη μιας ΜμΕ. Η παροχή μιας καλής εξυπηρέτησης πελατών είναι απαραίτητη για την δημιουργία μακροχρόνιων σχέσεων και για το word of mouth marketing. Επιπλέον, η διατήρηση των υφιστάμενων πελατών πολλές φορές είναι οικονομικότερη στρατηγική από την απόκτηση νέων και σας επιτρέπει να κατανέμετε τους πόρους πιο αποτελεσματικά ώστε να αναπτύσσεστε, διατηρώντας παράλληλα την χρηματοοικονομική σας σταθερότητα.
Tip: Μη διστάζετε να αποζητάτε το feedback από τους πελάτες σας, γιατί θα σας βοηθούν να βελτιώνεστε συνεχώς.
Και… δεν σταματάει ποτέ!
Η βιωσιμότητα μιας επιχείρησης εξαρτάται κυρίως από την συνεχή προσπάθεια για εξέλιξη και βελτίωση. Ακόμα κι αν η στρατηγική που έχετε επιλέξει λειτουργήσει καλά για την επιχείρησή σας και έχει τα αποτελέσματα που επιθυμείτε, δεν θα πρέπει να επαναπαυτείτε. Η αξιολόγηση και επανεξέταση της στρατηγικής σας, είναι σημαντική για την μακροπρόθεσμη επιτυχία σας.
Παρακολουθώντας με σταθερό ρυθμό τις μετρήσεις σας και αξιολογώντας τις επιδόσεις σας, ενώ παράλληλα αξιοποιείτε τα ανοιχτά δεδομένα μπορείτε να πετύχετε μια βιώσιμη ανάπτυξη.
Στην πλατφόρμα της Linked Business θα βρείτε όλο το επιχειρηματικό τοπίο της χώρας και μέσω αυτής μπορείτε να παρακολουθείτε διαρκώς και να αξιολογείτε τα ενημερωμένα εταιρικά δεδομένα.