Τα «5 Γιατί»: Ένας Ισχυρός Σύμμαχος στην Επίλυση Προβλημάτων
X
Θέλετε να γίνετε κυρίαρχοι στην αγορά σας; Πώς να γίνετε κυρίαρχοι στην αγορά σας. Τάσεις, ιδέες, εργαλεία και άμεσα εφαρμόσιμες βέλτιστες πρακτικές.
Τα «5 Γιατί»: Ένας Ισχυρός Σύμμαχος στην Επίλυση Προβλημάτων
Victoria Louvari / Τρίτη, 11 Απριλίου 2023 / Κατηγορίες: Γενικού Ενδιαφέροντος

Τα «5 Γιατί»: Ένας Ισχυρός Σύμμαχος στην Επίλυση Προβλημάτων

Μέση Ανάγνωση: 4 λεπτά


Σε προηγούμενο άρθρο εξετάσαμε τις αιτίες που οδήγησαν τη Volkswagen σε ένα από τα μεγαλύτερα σκάνδαλα της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας.

Αυτή τη φορά θα αποδώσουμε «τα του Καίσαρος τω Καίσαρι» σε έναν άνθρωπο που μέσα από τις εφευρέσεις του, κατάφερε να θεσπίσει μια αποτελεσματική μέθοδο επίλυσης προβλημάτων, καθώς και να δημιουργήσει μια ολόκληρη «Αυτοκρατορία»…

Τη γνωστή σε όλους μας Toyota!

Από την Κλωστοϋφαντουργία στην Βιομηχανία

Η Toyoda είναι η οικογένεια πίσω από την Toyota Motor Corporation που ιδρύθηκε το 1937 στην Ιαπωνία. Ιδρυτής της εταιρείας ήταν ο Kiichiro Toyoda, γιος του Sakichi Toyoda, στον οποίο είναι αφιερωμένο το μεγαλύτερο μέρος του άρθρου και ο οποίος θεωρείται ο πατέρας της ιαπωνικής βιομηχανικής επανάστασης.

Ο Sakichi Toyoda γεννήθηκε στο Kosai της Ιαπωνίας το 1867 από πατέρα ξυλουργό και μητέρα υφάντρια. Η κακή οικονομική κατάσταση της οικογένειας δεν του επέτρεψε να σπουδάσει, κάτι το οποίο αποφάσισε γρήγορα ότι δε θα σταθεί εμπόδιο στην εξέλιξή του. Σε ηλικία 14 ετών, ο Sakichi επέλεξε να ακολουθήσει τα «χνάρια» της μητέρας του και ξεκίνησε να εργάζεται ως μαθητευόμενος σε ένα υφαντουργείο, ενώ στα 18 του είχε ήδη δημιουργήσει τη δική του σειρά από μηχανές και συσκευές ύφανσης.

Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι η πιο αξιοσημείωτη εφεύρεση του Sakichi Toyoda ήταν ο αυτόματος μηχανικός αργαλειός, ο οποίος στις αρχές του 1900 έφερε την επανάσταση στην Ιαπωνική κλωστοϋφαντουργία.

Εκτός από τον κλάδο της κλωστοϋφαντουργίας, ο Sakichi Toyoda συνέβαλε επίσης στην ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας. Μαζί με τον γιό του Kiichiro, ίδρυσαν την Toyoda Automatic Loom Works, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε Toyota Motor Corporation. Η εταιρεία αρχικά επικεντρώθηκε στην παραγωγή κλωστοϋφαντουργικών μηχανημάτων, αλλά ο Sakichi αναγνωρίζοντας από νωρίς τη δυνατότητα της εταιρείας να επεκταθεί, άρχισε να πειραματίζεται με το σχεδιασμό αυτοκινήτων.

Ο Sakichi Toyoda έφυγε από τη ζωή το 1930, αφήνοντας την κληρονομιά του στον γιό του, ο οποίος υλοποιώντας τα σχέδια του πατέρα του, κατάφερε 6 χρόνια μετά να δημιουργήσει το πρώτο πολυτελές αυτοκίνητο με εξακύλινδρο κινητήρα 3,4 λίτρων που μπορούσε να φτάσει ταχύτητες έως 100 km/h (62 mph), το Model AA.

Σήμερα, ο Όμιλος Toyota είναι γνωστός για την καινοτόμο προσέγγισή του στην κατασκευή και για τη δέσμευσή του για συνεχή βελτίωση, μια φιλοσοφία που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο έργο του Sakichi Toyoda.

Μια Συνεργασία με Παγκόσμιο Αντίκτυπο

Κατά τα τελευταία χρόνια της ζωής του, ο Sakichi απέκτησε έναν στενό συνεργάτη με τον οποίο εφηύραν μια μοναδική μέθοδο επίλυσης προβλημάτων.

Ο μηχανικός Taiichi Ohno μοιράστηκε με τον ιδρυτή της Toyota ένα όραμα για το μέλλον της μεταποίησης, το οποίο έδινε έμφαση στη συνεχή βελτίωση και την εξάλειψη των ρίπων. Με γνώμονα αυτές τις αξίες, συνεργάστηκαν στενά για να αναπτύξουν το Σύστημα Παραγωγής της Toyota, το οποίο βασίζεται στις αρχές της έγκαιρης παραγωγής, της συνεχούς βελτίωσης και του σεβασμού προς τους ανθρώπους.

Σχεδόν 50 χρόνια μετά το θάνατο του Sakichi, ο Taiichi Ohno εξέδωσε το πρώτο βιβλίο του με τίτλο «Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production» μέσα στο οποίο περιέγραψε τη «μέθοδο των 5 γιατί» και τα οφέλη της, ενώ μοιράστηκε και πραγματικά παραδείγματα σχετικά με τη χρήση της για τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση προβλημάτων στη γραμμή παραγωγής.

Η Μέθοδος των «5 Γιατί»

Η ανάλυση βασικής αιτίας (Root Cause Analysis, RCA) είναι η διαδικασία ανακάλυψης των βασικών αιτιών των προβλημάτων, προκειμένου να εντοπιστούν οι κατάλληλες λύσεις. Η RCA υποθέτει ότι η συστηματική πρόληψη είναι πολύ πιο σημαντική της επίλυσης ή της απλής αντιμετώπισης ενός προβλήματος.

Αυτή η ανάλυση μπορεί να πραγματοποιηθεί μέσα από μια σειρά αρχών, τεχνικών και μεθοδολογιών που έχουν σκοπό τον εντοπισμό των βασικών αιτιών ενός γεγονότος ή μιας τάσης. Εξετάζοντας πέρα ​​από την επιφανειακή αιτία και το αποτέλεσμα, η RCA μπορεί να υποδείξει το σημείο στο οποίο «απέτυχαν» οι διεργασίες ή τα συστήματα που προκάλεσαν το πρόβλημα εξαρχής.

Η μέθοδος των «5 Γιατί» ανήκει στην κατηγορία της ανάλυσης βασικής αιτίας, ούσα μια τεχνική επίλυσης προβλημάτων που χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό του πυρήνα ενός προβλήματος και την εξάλειψη επανεμφάνισής του στο μέλλον, ρωτώντας επανειλημμένα το «γιατί» μέχρι να αποκαλυφθεί η υποκείμενη αιτία.

Η διαδικασία ενεργοποιείται συνήθως όταν προκύπτουν προβλήματα, όπως ένα επαναλαμβανόμενα ελαττωματικό προϊόν, μια μόνιμη καθυστέρηση σε μια διαδικασία ή μια βλάβη στον εξοπλισμό. Όταν εντοπιστεί το πηγαίο πρόβλημα, η ομάδα που είναι υπεύθυνη για την επίλυσή του θα απαντήσει στο «γιατί προέκυψε» κάθε βήμα του, μέχρι να προσδιορίσει την πραγματική αιτία του.

"I have no special talent, I am only passionately curious.

Albert Einstein

Τα «5 Γιατί» είναι ένα απλό και αποτελεσματικό εργαλείο για την επίλυση προβλημάτων, αλλά απαιτεί μια δομημένη και πειθαρχημένη προσέγγιση για να είναι επιτυχές. Είναι σημαντικό να υπάρχει ξεκάθαρη κατανόηση του προβλήματος και να γίνονται οι σωστές ερωτήσεις για να φτάσει κάποιος στη βασική αιτία. Είναι επίσης σημαντικό να εμπλέκονται αλλά και να παρακολουθούν τη διαδικασία όλοι οι ενδιαφερόμενοι, συμπεριλαμβανομένων των εργαζομένων, των πελατών και των προμηθευτών, για να διασφαλιστεί ότι λαμβάνονται υπόψη όλες οι οπτικές.

Αυτό το ισχυρό εργαλείο επίλυσης προβλημάτων, μπορεί να βελτιώσει τις λειτουργίες οποιουδήποτε οργανισμού, καταλήγοντας σε αυξημένη απόδοση, μειωμένη σπατάλη, βελτιωμένη ποιότητα και καλύτερη επικοινωνία μεταξύ των μελών της ομάδας.

Πως Υλοποιείται η Μέθοδος 

Αρχικά, χρειάζεται να καταγραφεί η περιγραφή του προβλήματος. Το γράψιμο βοηθά στην οργάνωση της σκέψης, την θέσπιση του προβλήματος και την εξασφάλιση ότι ολόκληρη η ομάδα βρίσκεται «στην ίδια σελίδα».

Έπειτα ξεκινά η μέθοδος ερωταπαντήσεων:

Βήμα 1: Γιατί συμβαίνει αυτό το πρόβλημα;

Βήμα 2: Απάντηση. Εάν η απάντηση σε αυτό το γιατί δεν προσδιορίζει τη βασική αιτία του προβλήματος που σημειώθηκε στο Βήμα 1, γίνεται ξανά η ερώτηση «Γιατί».

Η διαδικασία συνεχίζει μέχρι το βήμα 5, όπου και θα πρέπει όλη η ομάδα να καταλήγει στη βασική αιτία του προβλήματος.

Παράδειγμα επίλυσης project management προβλήματος

Παράδειγμα επίλυσης project management προβλήματος

Στη ρίζα κάθε «φαινομενικά» τεχνικού προβλήματος βρίσκεται ένα ανθρώπινο πρόβλημα, το οποίο θα ανακαλύψετε μέσα από τα παραπάνω βήματα. Στην περίπτωση που δεν πραγματοποιήσετε τη διαδικασία ή απλώς να αντικαταστήσετε κάποιο από τα βήματα, θα καταφέρετε να σώσετε λίγο χρόνο... μέχρι να επανεμφανιστεί αντίστοιχο πρόβλημα!

Αν πάλι αποφασίσετε να ακολουθήσετε τη διαδικασία κατά γράμμα, τότε θα πρέπει να έχετε στο νου σας τη γνωστή παγίδα του να «γυρίζετε» ατέρμονα γύρω από την πραγματική αιτία και να καταλήξετε σαν τον Louie CK:


Θέλετε να βρίσκεστε σε άμεση επαφή με τον παλμό της ελληνικής B2B αγοράς, να έχετε πρόσβαση σε market opportunities και να λαμβάνετε αποκλειστική (ειδήσεις που δεν τις βγάζουμε αλλού) εταιρική ενημέρωση της επικαιρότητας;

Κάνετε την εγγραφή σας στο newsletter της Linked Business.

  • Avatar, Βικτώρια Λούβαρη
    Βικτώρια Λούβαρη
    Marketing Executive
Εκτύπωση
Rate this article:
Δεν υπάρχει αξιολόγηση
562
blog comments powered by Disqus
LINKED BUSINESS
Σύμβολο της Linked Business

Επισκεφτείτε σήμερα την υπηρεσία B2B Sales Leads για να εντοπίσετε εύκολα και γρήγορα:

  1. Αγορές Ενδιαφέροντος
  2. Δυνητικούς Πελάτες
  3. Στοιχεία Εταιρειών

Μάθετε περισσότερα...

ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ
Θέλετε πρόσβαση σε συστηματική πληροφόρηση σχετικά με τον παλμό της αγοράς και τα πλέον επικαιροποιημένα market opportunities σε επίπεδο B2B; Αποκτήστε πρόσβαση στο newsletter της Linked Business.

ΕΓΓΡΑΦΗ

OPEN DASHBOARD
RSS