Νοοτροπία Σιλό: Ένα όπλο στα χέρια της επιχειρηματικής ηγεσίας
X
Θέλετε να γίνετε κυρίαρχοι στην αγορά σας; Τάσεις, ιδέες, εργαλεία και άμεσα εφαρμόσιμες βέλτιστες πρακτικές.
Νοοτροπία Σιλό: Ένα όπλο στα χέρια της επιχειρηματικής ηγεσίας
Victoria Louvari / Δευτέρα, 13 Φεβρουαρίου 2023 / Κατηγορίες: Γενικού Ενδιαφέροντος

Νοοτροπία Σιλό: Ένα όπλο στα χέρια της επιχειρηματικής ηγεσίας

Μέση Ανάγνωση: 4 λεπτά


Κουίζ: Τι κοινό έχει μια κατασκευή που χρησιμοποιείται για την τροφοδοσία και την αποθήκευση σιτηρών, με μια «επίφοβη» νοοτροπία στο περιβάλλον μιας επιχείρησης;

Και τα δύο έχουν ως αποτέλεσμα τον διαχωρισμό πολύτιμων πόρων.

Ο όρος «σιλό» αναφέρεται γενικά στον κλάδο τις γεωργίας και αφορά στις μεγάλες κατασκευές που βρίσκονται κυρίως σε φάρμες και χρησιμοποιούνται για τον διαχωρισμό διαφορετικών τύπων χύδην υλικών.

Σε αντίθεση με τα γεωργικά, τα οργανωτικά σιλό περιγράφουν την απομόνωση που συμβαίνει όταν οι υπάλληλοι ή ολόκληρα τμήματα ενός οργανισμού δεν θέλουν ή δεν έχουν τα κατάλληλα μέσα για να μοιραστούν πληροφορίες/γνώση μεταξύ τους. Οι ομάδες αυτές συχνά καταλήγουν να εργάζονται απομονωμένα από την υπόλοιπη εταιρεία, οδηγώντας σε πληθώρα εσωτερικών και εξωτερικών προβλημάτων για υπαλλήλους, στελέχη, συνεργάτες και πελάτες.

Τα Οργανωτικά Σιλό ως «Ένοχο Μυστικό» της Ηγεσίας

Η ηγεσία αποτελεί τον πυρήνα των λειτουργιών μιας επιχείρησης, ούσα υπεύθυνη για τη διαχείριση ανθρώπων, πόρων και διαδικασιών, αποτελώντας παράλληλα το παράδειγμα για τους ίδιους τους εργαζόμενους.

Όταν οι ηγέτες αποφεύγουν να καλλιεργήσουν νοοτροπίες, όπως αυτή της συνεργασίας, είναι πιθανό να επηρεαστούν ολόκληρα τμήματα, καθώς τα κορυφαία στελέχη μιας επιχείρησης συμβάλλουν σημαντικά στη δημιουργία της κουλτούρας και αποτελούν παράδειγμα των αξιών της εταιρείας.

Image

Εάν η μέθοδος, οι στόχοι και οι προσδοκίες δεν ευθυγραμμίζονται για την ηγεσία, η απόρροια αυτού μπορεί να φτάσει ακόμη και στις πιο μικρές ομάδες της επιχείρησης υπό τη μορφή της μη επαρκούς καθοδήγησης και του χάους.

Η επιχειρηματική δομή ενός οργανισμού ακολουθεί συνήθως το μοτίβο «σκάλας», με τα ανώτερα στελέχη να βρίσκονται στην κορυφή και, ενώ αυτή η δομή έχει συχνά πολλά οφέλη, παρουσιάζει ένα μεγάλο μειονέκτημα: τη δημιουργία της νοοτροπίας σιλό που μπορεί να εμποδίσει μια επιχείρηση από την πρόοδο.

Η υιοθέτηση μιας τέτοιας νοοτροπίας από την άλλη, μπορεί να οδηγήσει σε ασαφείς ρόλους, μη ρεαλιστικές προσδοκίες από την ηγεσία, που με τη σειρά τους καταλήγουν σε διπλή δουλειά, οδηγίες που δεν ακολουθούνται και μια γενική παρανόηση του τι χρειάζεται να επιτυγχάνουν οι ομάδες καθημερινά.

Το Εξιλαστήριο Θύμα των Σιλό

Το 2015 ήταν η πιο δημοφιλής χρονιά της Volkswagen… αν και μάλλον δεν ήταν η αγαπημένη της!

Πέρασαν σχεδόν 8 χρόνια από την αποκάλυψη του εξαιρετικά δαπανηρού σκανδάλου εξαπάτησης της εταιρείας, που αφορούσε στις χαμηλές εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων της.

Το σκάνδαλο «Dieselgate» αποκαλύφθηκε τυχαία, όταν το 2013 μια ομάδα φοιτητών που εκπονούσε μια εργασία σχετικά με τις εκπομπές ρύπων των αυτοκινήτων, εξόπλισε 3 αυτοκίνητα VW με μετρητές. Οι φοιτητές γνωστοποιώντας τα συμπεράσματά τους, αποφάσισαν να απευθυνθούν τόσο στην ΕΠΑ όσο και στην ίδια Volkswagen, πιέζοντας την τελευταία για 2 συνεχόμενα έτη να παραδεχτεί την εξαπάτηση των πελατών της.

Κάτι που τελικά κατάφεραν!

Το 2015, η Volkswagen παραδέχτηκε ότι είχε εγκαταστήσει παραπλανητικές συσκευές εκπομπών σε 11 εκατομμύρια οχήματα, γεγονός που της κόστισε πάνω από 32 δισεκατομμύρια ευρώ σε επισκευές οχημάτων και ρυθμιστικά πρόστιμα.

Image


Πως όμως σχετίζεται αυτό με το θέμα που εξετάζουμε;

23 Σεπτεμβρίου 2021, Braunschweig Γερμανίας - Ο πρώην διευθυντής της Volkswagen και κατηγορούμενος για την εξαπάτηση, Hanno Jelden, απέδωσε ευθύνες για τη σιωπή του στην εταιρική κουλτούρα, λέγοντας ότι θα είχε ενεργήσει διαφορετικά αν γνώριζε τις πραγματικές συνέπειες.

Ο Jelden ανέφερε στην ακρόασή του ότι ενημέρωσε νωρίτερα τους ανωτέρους του για το λογισμικό που πυροδότησε το λεγόμενο σκάνδαλο «Dieselgate», αλλά πιέστηκε να σιωπήσει.

Δεν είναι όμως ο μόνος που έκανε γνωστό ότι στη Volkswagen η κυρίαρχη εταιρική κουλτούρα ήταν ένα είδος αυστηρού μοντέλου εντολής και υπακοής. Υπήρχαν κι άλλες αναφορές για την εσωτερική νοοτροπία «αγέλης», όπου η διαφορετική και η κριτική σκέψη, αποτελούν έννοιες «αντιπαραγωγικές» για την καριέρα ενός εργαζόμενου.  

Το 2016, η Hiltrud Dorothea Werner διορίστηκε ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου, υπεύθυνο για την ακεραιότητα, την ηθική και το δίκαιο στη Volkswagen. Σε μια αναφορά της, αποκάλυψε ότι το σκάνδαλο θα είχε αποφευχθεί αν δεν υπήρχε η κουλτούρα των σιλό στην εταιρεία. Οι υπάλληλοί της VW, θέλοντας να αναλάβουν νέους ρόλους έπρεπε να αποφεύγουν την αντιπαράθεση με τα ανώτερα στελέχη και να δείχνουν πρόθυμοι σε όσα τους ανατίθενται και το τότε σκάνδαλο ήταν απλά το «κερασάκι στην τούρτα».

Η «Ισχύς εν τη Ενώσει» Ενάντια στα Σιλό

Αν οι παίκτες μιας ομάδας επικεντρώνονται μόνο στη δική τους απόδοση, συχνά δεν τους ενδιαφέρει πραγματικά αν η ομάδα κερδίζει ή χάνει, εφόσον τα δικά τους στατιστικά παραμένουν καλά.

Σε ένα πιο αντιπροσωπευτικό παράδειγμα τώρα, η ομάδα μηχανικών μιας εταιρείας ενδέχεται να απορρίψει ένα βασικό και χρήσιμο χαρακτηριστικό του προϊόντος, για να καταφέρει να παραμείνει «μέσα» στο deadline. Η ομάδα πωλήσεων αντίστοιχα, μπορεί να επικεντρώνεται στο να επιτύχει μια συμφωνία για να «κλείσει» το στόχο της, χωρίς να αξιολογεί απαραίτητα αν αυτή η συμφωνία είναι καλή για την εταιρεία.

Όπως σε ένα άθλημα έτσι και σε μια επιχείρηση, εστιάζοντας σε μια δομή προσανατολισμένη στην ομάδα, μπορούμε να εξομαλύνουμε τις κακές επιπτώσεις της νοοτροπίας σιλό. Αυτό φυσικά σημαίνει την ενθάρρυνση της ομαδικής εργασίας, την υποστήριξη ομαδικών προσπαθειών με προγραμματισμένες συναντήσεις και την ακρόαση των μελών κάθε ομάδας.

Image

Τα σιλό υπάρχουν χρόνια μέσα στις επιχειρήσεις και η αξία που μπορούν να προσφέρουν σε έναν οργανισμό είναι γνωστή. Η λύση δεν είναι η κατάργηση τους, αλλά η εύρεση ενός τρόπου που θα επιτρέψει στα σιλό να διατηρήσουν τη μοναδικότητά τους και την εγγενή τους ισχύ, παρέχοντας ταυτόχρονα έναν μηχανισμό υγιούς σύνδεσης για τους ανθρώπους της επιχείρησης.

Αν κάτι τέτοιο πετύχει, τότε οι εταιρείες θα καταφέρουν να εισέλθουν σε νέες αγορές, να αναπτύξουν ιδέες, καινοτόμα προϊόντα και τελικά να ωθήσουν τον οργανισμό σε νέες κατευθύνσεις!


Θέλετε να βρίσκεστε σε άμεση επαφή με τον παλμό της ελληνικής B2B αγοράς, να έχετε πρόσβαση σε market opportunities και να λαμβάνετε αποκλειστική (ειδήσεις που δεν τις βγάζουμε αλλού) εταιρική ενημέρωση της επικαιρότητας;

Κάνετε την εγγραφή σας στο newsletter της Linked Business.

  • Avatar, Βικτώρια Λούβαρη
    Βικτώρια Λούβαρη
    Marketing Executive
Εκτύπωση
Rate this article:
Δεν υπάρχει αξιολόγηση
2438
blog comments powered by Disqus
LINKED BUSINESS
Σύμβολο της Linked Business

Επισκεφτείτε σήμερα την υπηρεσία B2B Sales Leads για να εντοπίσετε εύκολα και γρήγορα:

  1. Αγορές Ενδιαφέροντος
  2. Δυνητικούς Πελάτες
  3. Στοιχεία Εταιρειών

Μάθετε περισσότερα...

ΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ
Θέλετε πρόσβαση σε συστηματική πληροφόρηση σχετικά με τον παλμό της αγοράς και τα πλέον επικαιροποιημένα market opportunities σε επίπεδο B2B; Αποκτήστε πρόσβαση στο newsletter της Linked Business.

ΕΓΓΡΑΦΗ

OPEN DASHBOARD
RSS